Propel beregning ved Korsør Propeller 

 

 Forside:

 
   
 Winga 30

 

Historie fortsat:

 

Efter en omfattende gennemgang af motoren på et autoriseret Volvo Penta motorværksted i Svendborg, viste det sig at skruen var overdimensioneret. Motoren manglede 150 omdrejninger i at nå sit maksimale omdrejningstal.  

En ny propel beregning hos Korsør propeller viste stadigvæk at det skulle være en 20x18 propel, indtil det går op for Korsør Propeller at motoren var udstyret med en turbo. En efterfølgende propel beregning viser nu at den korrekte skrue i stedet for skal være en 18x18. Denne propel er lagervare, og derved ikke halvt så dyr som den anden. Korsør propeller fralæger sig et hvert ansvar for denne fejl, da vi ikke havde oplyst at motoren var med turbo, skønt de havde fået oplyst fabrikant og typen på motoren, og hvem er eksperterne på området ?. - Motortype: TAMD41, hvor T alle dage hos VP har stået for turbo.  

Korsør propeller tilbyder hurtigt at fremskaffe en ny propel uden beregning, men den gamle må vi selv beholde. Vi kunne evt. få den drejet ned og derved have en ekstra propel, ligesom et reservedæk til en bil forslog de.

Efter mange telefonsamtaler tager de endelig den fejlberegnede 20x18 propellen tilbage, nu modtrukket det beløb den nye 18x18 propel kostede.  

 

TILBAGE
   
 Motor installation  
 - Propel beregning
 - Fejl dimensionering
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Copyright www.diode.dk